21/10/2021

ACTIVITATS DEL SECTOR QUÍMIC: FITOSANITARIS

Els productes fitosanitaris estan regulats pel Reglament 1107/2009 i, de manera general, van ser definits per l’Organització Mundial de la Salut com les substàncies o les mescles que s’utilitzen per a la prevenció, destrucció, atracció o el combat de tota malaltia o plaga que atempte contra l’agricultura o la salut pública al llarg dels processos de producció, conservació, transport i distribució de tot producte agrícola i els seus derivats.

Els agents que poden ser combatuts amb ajuda d’un producte fitosanitari són molts i molt diversos. Entre molts altres es troben els insectes, els àcars, els rosegadors, els fongs i els bacteris.

Per això, és necessari fabricar diferents tipus de productes per a combatre tots aquests agents. Els fitosanitaris poden ser insecticides, acaricides, rodenticides, fungicides, herbicides i bactericides. Si parlem de plagues en un sentit més general, llavors s’utilitzen els plaguicides per a intentar erradicar-les.

Els insecticides, encara que també altres productes fitosanitaris, poden actuar de dues formes una vegada que s’apliquen sobre els cultius. Si exerceixen la seua funció a partir del mateix moment en el qual són aplicats, i tenen efectes immediats, encara que no gaire persistents al llarg del temps, s’afirma que són fitosanitaris de xoc. Si són productes l’efectivitat dels quals és a llarg termini, però amb una duració molt major, són coneguts com a fitosanitaris d’acció residual.

L’ús indiscriminat i no controlat d’aquests productes, pot provocar efectes tòxics per a la salut dels treballadors agrícoles i fins i tot dels consumidors dels vegetals, així com afectar el medi ambient contaminant l’aigua i el sòl.

És important que hi haja controls sobre els productes fitosanitaris. Aquests productes són indispensables per a augmentar la producció d’aliments i així satisfer les necessitats alimentoses de la població mundial, però també és imprescindible que no danyen la salut pública ni l’ecologia.

Les autoritats de cada país solen establir requisits fitosanitaris que els productors han de complir per a estar habilitats a comercialitzar els seus productes. En aquest sentit, moltes vegades s’entreguen certificats fitosanitaris que avalen el procés productiu.

A la Comunitat Valenciana aquesta activitat és rellevant per la mena de productes fabricats; existeixen més de 30 empreses que tenen la seua CNAE adscrit a aquesta activitat, representant quasi un 5% de la facturació del sector a la nostra regió.

Sobre les dades de comerç exterior, l’any 2020, a nivell d’importació es van importar més de 290 milions de € procedents de països com França, Alemanya i Bèlgica; a nivell d’exportació, la Comunitat Valenciana és la segona CCAA que més exporta aquest tipus de productes, es van exportar més de 290 milions de € cap a països com Portugal, Grècia i França.